Schilderwerk

Een grote verscheidenheid naar stijl, naar inhoud en naar geest kenmerkt het werk van Gozen Doorn. Er vonden in zijn beeldtaal onophoudelijk accentverschuivingen plaats. Zijn veelzijdigheid en eigenzinnigheid maken het moeilijk, zo niet onmogelijk om Gozen te vangen in een begrippenlijst.

Zijn schilder- en tekenwerk kent een ontwikkeling die begint met het gedwongen realisme van zijn grafische school en de meer figuratieve kunst op jonge leeftijd.

Maar zijn schilderwerk evolueert van werk dat op een of andere wijze de werkelijkheid verbeeldt, via een expressionistische en ook kubistische benadering – zijn vele artist impressions van industrieel erfgoed en zijn periode dat hij met drukinkten experimenteerde zijn daar goede voorbeelden van – tot expressionistisch en sterk aan COBRA verwant werk. Expressieve kleurvlakken met een ruimtelijke werking, afgewisseld door werk waar alleen zwarte acryl wordt toegepast. De composities evolueren van realistisch naar figuratief naar abstract en blijven boeien door zijn soms raadselachtige beelden. Een kunst die werd bepaald door spontaniteit en gevoel.

Gozen Doorn experimenteerde voortdurend met kleurpotlood, grafische drukinkten, olieverf, pen, pastel en gouache, doek, zand, cement en beton op papier, karton, hardboard, spaanplaat, triplex en wat er zoal meer voorhanden bleek in zijn atelier. Een kunstenaar die sterk reageerde op het materiaal en het gereedschap dat hij gebruikte. Spontaan reageren op de eigenschappen van materialen vormde veelal de basis voor zijn werk: ‘go with the flow’.

Zijn grafische opleiding, zijn vak als grafisch vormgever en typograaf, blijft altijd als basis meespelen in zijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Van een vereenvoudigd vorm van abstraheren en vooral het werken vanuit gevoel en beweging naar een dematerialisatie van de realiteit in een lijnenspel, dat echter nooit tot volledige abstractie voerde. In zijn latere werk is er altijd wel een figuratief onderwerp aanwezig, al is dat door de dynamische wijze van schilderen en ander materiaal gebruik, niet altijd eenvoudig terug te vinden.

Invloeden door de jaren heen waren vaak maatschappelijke problemen; het milieu, de sociale relaties en het onafwendbare lot van de dood, maar daarnaast werd zijn inspiratie ook gevoed door zijn belangstelling voor science fiction, fantasy en de kunst van ‘primitieve’ volken en culturen: maori, Noord-Amerikaanse indianen, Azteken.